Terug naar de volledige lijst
Portrait de Denis PILETTE

Denis
PILETTE

Ambtenaar bij het Ministerie van de Federatie Wallonië-Brussel (sector Cultuur - Literatuur en Boeken). • Edingen, Hovesstraat

« Ze wisten niet dat het onmogelijk was, dus deden ze het. »
Denis is erg gehecht aan zijn stad en is ervan overtuigd dat er een dringende noodzaak is om betrokken te raken bij een beleid dat streeft naar een rechtvaardige en zorgzame samenleving.

Hij heeft een aantal jaren in het Cultureel Centrum van Edingen gewerkt als sociaal-cultureel begeleider en heeft zo de kans gekregen om met een groot aantal lokale partners samen te werken, banden met de streek aan te knopen en te helpen bij het opzetten van lokale, participatieve culturele processen. Hij denkt altijd na over de problemen van de samenleving en zijn carrière is doordrenkt van kunst en cultuur. Vandaag draagt hij via zijn werk bij het ministerie van de Federatie Wallonië-Brussel bij tot de uitvoering van het cultuurbeleid en de ontwikkeling van de Belgische literaire sector.

Denis is bijzonder gevoelig voor de leefwereld van jongeren: als jonge vader en leider van theaterworkshops voor tieners in zijn vrije tijd, is hij ervan overtuigd dat politieke beslissingen rekening moeten houden met de specifieke behoeften en bekommernissen van de jongeren die morgen zullen creëren.

Vandaag de dag is Denis ervan overtuigd dat verandering geworteld is in de lokale dimensie via de inzet van actieve en solidaire burgers. Hij wil betrokken raken bij de lokale politiek om bij te dragen aan de waarden die Ecolo uitdraagt voor een meer egalitaire en democratische samenleving.