“En, zullen we eens veranderen?” De rubriek “En, zullen we eens veranderen?” wil de schijnwerper richten op degenen die besluiten om een beetje, veel, waanzinnig veel te veranderen, om hun leven te wijden aan een visie van meer respect voor de mens en de planeet.

Vier jaar geleden kwam de campagne “februari zonder supermarkten” schuchter uit de startblokken op sociale netwerken. Hoe kun je al die artikelen vervangen die je in je winkelwagentje hebt gelegd? Tegen welke prijs? Het is nu 3 jaar geleden dat ons gezin het avontuur aanging, zonder dat we de klok kunnen terugdraaien. Als het utopisch leek, waren we aangenaam verrast.

In Edingen zijn we verwend !

“Waar moet ik in godsnaam gaan winkelen zonder al mijn vrije tijd te spenderen?! “vraag je jezelf af. Tussen de markt op woensdagochtend en zaterdagmiddag, de buurtwinkels, de boerderijen in de buurt, La Ruche de Marcq… In Edingen kan anders eten niet makkelijker zijn. Het vergt gewoon een beetje meer organisatie, ook al kunt u zich in sommige van de eerder genoemde oplossingen voorbereiden op het onverwachte of uw boodschappen ’s avonds halen. In een tijd waarin geestelijke belasting een maatschappelijk probleem is, begrijp ik dat het beangstigend kan zijn. Persoonlijk zie ik deze momenten niet als een karwei, maar als een moment van gezelligheid. Wij kennen de producenten en verkopers goed, en het is een genoegen hen enkele minuten te ontmoeten om te praten en de goede producten voor de week in te slaan.

Zijn eigen onderhoudsproducten maken

Baking soda, azijn, citroenzuur, zeep… Dat is wat de duizend en één schadelijke en dure schoonmaakmiddelen verving. Ik ben niet de koningin van de organisatie en vaak maak ik de producten die ik nodig heb klaar vlak voordat ik ze moet gebruiken, dat kost geen energie. En wat meer is, het is veel zuiniger en ecologischer! Voor recepten, ga en neem een kijkje op de
Facebook pagina van de Ecolibris.

Maximaal homemade

Geen oververpakte industriële koekjes met te veel suiker meer. In mijn buurt, hebben we een ouder-tot-ouder beurtrol om de wekelijkse snacks van onze kinderen te maken. Een geweldig initiatief dat veel tijd bespaart!

En wat betreft de finale toets ?

Budgettair zitten we op dezelfde golflengte. Het zou goedkoper kunnen als we beter georganiseerd waren. Wij hebben altijd de indruk dat anders consumeren meer uitgeven is. Men mag niet vergeten dat de massadistributie ons gewend heeft gemaakt aan (te) lage prijzen, ten nadele van de producenten. Naast de druk op de prijzen, worden we in de supermarkt verleid door een heleboel promoties en artikelen bovenaan de gondel. Als je lokaal koopt, koop je meestal wat je nodig hebt. Als we onze manier van consumeren radicaal veranderen (en dat is het moeilijkste, gewoonten veranderen gaat niet van de ene dag op de andere), is er geen reden waarom de factuur aan het eind van de maand hoger zou zijn. Natuurlijk vraagt dit soms een paar offers in het begin van het proces (geen koekjes of smeersels meer)…

Geen druk opleggen

Als we tijdens de uitdaging geen voet in de supermarkt zetten, leek het op den duur soms ingewikkeld. Drukke agenda’s, gebrek aan vooruitziendheid… Tegenwoordig zien we supermarkten als gemakswinkels, niet als een primaire bron van bevoorrading.

In ieder geval is het beter om in uw eigen tempo te gaan en bewust uw consumptiekeuzes te maken. Het is beter voor iedereen om een kleine inspanning te doen om het werk van lokale producenten en ambachtslieden (en de lokale bedrijven die hen ondersteunen) te waarderen. Op die manier zullen wij op een dag komen tot een meer ethisch, ecologisch en vooral menselijk ontwikkelingsmodel.