Bij het verlaten van de lockdown voerde de Nautisport een testperiode van heropening uit. Hoewel de procedures en de sanitaire omstandigheden zeer bevredigend waren, waren de financiële resultaten niet bevorderlijk. In deze periode kostte elke zwemmer 17€ meer dan de prijs van zijn of haar toegangsticket. Nautisport en, indirect, de gemeente subsidieerden elke zwemmer tot dit bedrag.

Het is gebruikelijk dat een zwembad een tekort heeft. Dat is zo voor alle sportzwembaden. In 2019 is Nautisport voor 2€ tussengekomen in de reële kosten van elke zwemmer. Door de gezondheidsnormen is deze behoefte aan interventie helaas met 8 vermenigvuldigd.

Maar waarom zijn de andere zwembaden in de regio dan nog open? Sommigen hebben geen keuze omdat hun particuliere exploitant een overeenkomst heeft getekend die hen verplicht te openen. Anderen kunnen of moeten die keuze maken omdat ze gefinancierd worden door een gemeente die veel groter is dan ons stadje Edingen, of omdat het zwembad het enige sportaanbod van de gemeente is. Ten slotte hebben sommige sportcentra de financiële analyse van de kosten soms gewoon niet gemaakt …

De risico’s van nog moeilijke maanden zijn groot. Het leek ons verstandiger te wachten met de heropening van het zwembad, en de financiële inspanningen te concentreren op alle andere sporten. Het is een moeilijke beslissing, die gevolgen heeft voor de werkgelegenheid van hele teams, maar we moeten concluderen dat watersporten niet het meest aangepast zijn aan een gezondheidscrisis.

Anderzijds is het een grote voldoening te hebben gezien hoe de tientallen andere sporten hun activiteit hervatten. De logistieke beperkingen vergden inspanning en creativiteit, maar het is ons gelukt. De meeste clubs zien een mooie stijging in het aantal bezoekers. Het is een geweldige beloning!

In de komende weken zullen wij deze beslissingen in vraag stellen bij de geringste verandering in de economische omstandigheden. Wij zullen deze streng en aandachtig blijven beheren. De toekomst ziet er complex uit, maar onze motivatie blijft intact. In dit verband is het een grote voldoening Nathalie Hourman te hebben zien aantreden als directeur van Nautisport. Haar management- en coachingservaring, gecombineerd met haar passie voor de sport, zullen waardevolle troeven zijn.

Ideeën voor Nautisport? Enig commentaar? Nog vragen?
Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Stephan De Brabandere
Président Nautisport RCA