Op ontdekkingstocht naar de schatten van de vallei van de Mark – een Europees project dat door de naturalistische verenigingen van Edingen is gewonnen

Na vele omzwervingen zag het Europese project LIFE BNIP “Transregionale fietstocht van de Vallei van de Mark”, geleid door naturalistische verenigingen uit Edingen en hun tegenhangers in de regio, eindelijk het daglicht op het terrein!

Van de 33 projecten die werden voorgesteld voor Europese financiering in Vlaanderen en Wallonië, vielen er acht op, waaronder het project onder leiding van het regionale consortium van de “Guides Nature des Collines”, de vzw “Contrat de Rivière Dendre”, de vzw “Ligue Royale Belge pour la Protection des Oiseaux”, de vzw “Mark”, de vzw “Enghien Environnement” en de vzw “Section Nature des Amitiés marcquoises”, met een budget van 15.000 €.

Concreet bestaat het project uit het verbinden van vier Natura 2000-gebieden door middel van knooppunten, namelijk de bossen van Edingen en Opzullik, Markvallei, Markvallei west en de valleien van de Dender en Mark, via de verschillende natuurreservaten. 11 verklarende panelen markeren de route, die door vijf gemeenten loopt (Edingen, Lessen, Geraardsbergen, Galmaarden en Herne).

Onder de illustraties op de panelen vindt u de prachtige vallei van Prés-Rosières, de terugkeer naar de oorspronkelijke bedding, de onverwachte biodiversiteit, het onthaal aan de Markvallei, de vissen van de Mark, het ontwaken van de zintuigen, de molens van de Mark, het reservaat van de Mark-vallei (Terneppe), de bronnen van de Mark en het vleermuizenparadijs.

Banale molen St-Waldetrudis te Herne

De totale afgelegde afstand is ongeveer 50 kilometer, met de mogelijkheid om de trein onderweg te nemen. Er zijn ook lokale wandelroutes.
Dus, wanneer is je volgende uitstap om de ijsvogel en de andere schatten van de vallei van de Mark te ontdekken?