Door de lockdown hebben de non-foodwinkels die we graag bezoeken, hun deuren moeten sluiten. Een goede gelegenheid om onze relatie met de consumptie te herzien en onze vaardigheden en creativiteit te stimuleren.

Sanitaire maatregelen zoals de sluiting van non-food winkels hebben ons uit de logica van het gemakkelijke, soms “dwangmatige” winkelen gehaald. Inderdaad, als onze broodrooster, boiler of stofzuiger tekenen van vermoeidheid vertonen tijdens de lockdown, is het niet zo eenvoudig als gewoonlijk om ze te vervangen door een nieuwe.

In Edingen komt sinds enkele jaren elke laatste zaterdag van de maand een Repair Café bijeen in het LABO des Arts et du Mouvement. Zijn doel? Om de binnenkant van defecte apparaten te onderzoeken om ze te repareren en ze een nieuw leven te geven! Vrijwilligers, ervaren of beginners, bieden hun tijd en knowhow aan om te herstellen. (Op Europees niveau heeft het nieuwe actieplan voor een circulaire economie ook het “recht op herstel” ( right to repair ) goedgekeurd, om de strijd tegen de geprogrammeerde veroudering te versterken). Deelnemen aan de aanpak van het Repair Café betekent het vermijden van onnodige verspilling van productiematerialen, het besparen van geld en leuke ontmoetingen.

Sommige steden gaan verder en verwelkomen Fablabs, die ruimtes die zijn uitgerust met allerlei machines, zoals 3D-printers of lasersnijders. Deze hulpmiddelen worden ter beschikking gesteld aan “makers” die ter plaatse komen en nieuwe producten ontwikkelen om aan de lokale en/of professionele behoeften te voldoen. Met de crisis hebben we dus Waalse Fablabs zien werken aan maskers, vizieren en schorten of aan ventilatoren, die zijn aangepast aan duikmaskers.

Deze ervaringen laten zien dat we de dingen anders kunnen doen, door onze consumptie te beredeneren en onze creativiteit te stimuleren.
Zullen we na de lockdown samen verdergaan op deze weg?

Repair Café Enghien
LABO des Arts et du Mouvement