Onze ECOLO-vertegenwoordigers staan in de frontlinie bij het beheer van de gezondheidscrisis en het waarborgen van de continuïteit van de openbare dienstverlening. Zodra de inperking werd aangekondigd, namen ze een hele reeks maatregelen om deze ongekende situatie aan te pakken.

Er vond eerst een reorganisatie plaats binnen de administratie om het gemeentepersoneel in staat te stellen telewerken te oefenen; er werd een systeem van roterende teams opgezet op het niveau van de gemeentewerkers; en het college begon te vergaderen door middel van videoconferenties.

Elke week verdeelt een dynamische plaatselijke vereniging bijna honderd voedselpakketten in de Begijnstraat. Dankzij de logistieke steun van de Stad en de dynamiek van nieuwe vrijwilligers kan een thuisdistributie, waarvan ongeveer 290 mensen profiteren, nu op veilige afstand worden uitgevoerd.

Ondersteunende maatregelen voor winkeliers en zelfstandigen worden onderzocht.

Op het niveau van Nautisport was de gedwongen sluiting een gelegenheid om grondige onderhoudswerken uit te voeren. De verplichte tweejaarlijkse werkzaamheden voor het legen van de bekkens werden uitgevoerd tijdens de lockdown, waardoor het mogelijk was om geen warm water weg te gooien (aangezien de bekkens sinds half maart niet meer zijn verwarmd) en waardoor het centrum in september niet meer voor 15 dagen zal moeten sluiten.
Bovendien worden de verschillende werven voortgezet en voltooid met inachtneming van de gezondheidsnormen.

In de scholen en de crèche zijn de leerkrachten en kleuterverpleegkundigen gemobiliseerd gebleven om voor de kinderen van het personeel in de frontlinie te zorgen.

De grootste uitdaging was zeker om de bewoners en het personeel van het rusthuis veilig te stellen, terwijl ze volgens de federale overheid geen prioriteit waren voor de Covid-19-proeven. Het testen begon eindelijk in de week van 20 april.

Meer info over de situatie in het Rusthuis van Edingen vindt u hier.

Crédit photo : Tripadvisor (Alexis C. 02/2014)