Zoals elk jaar gingen ECOLO-activisten op donderdag 13 februari naar de gebruikers van het openbaar vervoer om hen te bedanken voor hun keuze voor een milieuvriendelijke vervoerswijze.

Sint-Valentrein is voor de Edingse ecologisten een gelegenheid om opnieuw de noodzaak te bevestigen om te investeren in het openbaar vervoer om de frequentie en het aantal zitplaatsen te verhogen; om ervoor te zorgen dat de dienstregelingen worden gerespecteerd; om real-time informatie en tarieven te verkrijgen die voor iedereen toegankelijk zijn; maar ook om goed onderhouden stations te hebben met parkings die de voertuigen van de pendelaars, of het nu gaat om auto’s of fietsen, kunnen huisvesten en beveiligen.

Files, luchtvervuiling, geluidsoverlast en uitstoot van broeikasgassen zijn allemaal gevolgen van de beperkingen van de ‘all-car-logica’ die te lang heeft gezegevierd. Voor ECOLO is het dringend noodzakelijk om de openbare ruimte te herdenken en het openbaar vervoer een centrale plaats te geven in de gemoderniseerde mobiliteit, waarbij ook het behoud van kleine stations en haltes een rol speelt en de gebruikers een kwaliteitsvolle dienstverlening wordt geboden, met name via het personeel van de loketten.

In die zin activeren de milieuactivisten alle hefbomen waarover zij beschikken, van de gemeenten tot Europa, via de regionale overheden. Multimodaliteit en efficiënt openbaar vervoer vormen inderdaad het hart van duurzame, flexibele en ambitieuze mobiliteit. Multimodaliteit is wat de lokale afdeling van ECOLO Edingen elk jaar in september eert met de DEMO-biliteit, een evenement dat wil laten zien, door een ontmoeting met degenen die al de sprong hebben gemaakt, dat een andere vorm van mobiliteit, zacht maar efficiënt, mogelijk is.