Op zondag 15 september organiseerde de lokale afdeling van ECOLO Edingen de tweede editie van de DEMO-biliteit, deze namiddag gewijd aan burgers (Edingenaars en deze uit de omgeving) die met een innovatief vervoermiddel reizen – en aan hen die zich ertoe laten verleiden.

DEMO-bilité La Locale ECOLO Enghien donne le top depart de la semaine européenne de la mobilitéVelomobiel, Segway, elektrische step, bakfiets, monowiel, hoverboard, er was voor ieder wat wils. De deelnemers kregen de gelegenheid om met de exposanten van gedachten te wisselen en de machines zelf te testen. Ze konden zich een concreet beeld vormen van hoe het zou zijn om bijvoorbeeld met je kinderen naar school te gaan op een bakfiets, of op een elektrische scooter of een monowiel om naar het station te komen en de trein te nemen. De nieuw gevormde GRACQ van Opzullik – Edingen was ook aanwezig om de fietsers een geïnformeerd mobiliteitsadvies te geven.

Alternatieve mobiliteit betekent ook een ander gebruik van de auto. Wibee, de lokale car-sharing gemeenschap, stond ook in de schijnwerpers. In 2018, tijdens de eerste editie van de DEMO-biliteit, deelden de Wibers een auto op Edingen. Vandaag de dag is dit aantal verdubbeld, een teken dat de vraag bestaat – en groeit – in gemeenten van de omvang van Edingen.

Alternatieve mobiliteit betekent dat men eindelijk eens nadenkt over de impact van zijn aankopen. In dit kader kwam de Bergense vzw No Borders haar bamboefietsen voorstellen, waarvan de opbrengst gebruikt wordt om een school in Ghana te bouwen.

De DEMO-biliteit is een volledig gratis evenement, georganiseerd door de lokale afdeling van ECOLO Edingen, en georganiseerd in het kader van de Europese week van de Mobiliteit.

• Alle informatie over het evenement en foto’s van de exposanten en het evenement zijn te vinden op Facebook
  • Lees nogmaals het artikel van Editie Pajot