Zeer mooie deelname van Edingenaars aan de grote lenteschoonmaak van onze stad! Wijkcomités, scholen, verenigingen of gewone burgers hebben de handen uit de mouwen gestoken om hun buurt te verfraaien en honderden kilo’s afval in te zamelen! Terwijl burgemeester Olivier Saint-Amand zich had aangesloten bij het team dat binnen het gemeentebestuur was opgericht, dan ondernam de plaatselijke afdeling van Ecolo Edingen actie in Lettelingen.

Op het grondgebied van de gemeente werden enkele tientallen afvalzakken ingezameld! In totaal was onze hele stad gemobiliseerd! Iedereen van harte gefeliciteerd!

Op weg naar nul afval?

Maar laten we niet vergeten dat, naast het evident feit van het niet eender waar gooien van uw afval, het beste afval datgene is… dat niet bestaat! Dagelijks is het mogelijk om ons afval te verminderen door er aandacht aan te besteden bij onze aankopen (herbruikbare zakken en containers, bulk aankopen,…) of door bepaalde producten te vervangen door… zelfgemaakte! Als U veel tips en ideeën wil hebben, aarzel dan niet om deze site te raadplegen: https://zerocarabistouille.be/
Al overtuigd en zin om aan de slag te gaan? Onze Ecolos-collega’s uit Bernissart verzamelden recepten voor schoonmaakproducten, schoonheidsproducten en kookrecepten tijdens hun nulafval-ateliers in maart. Hier zijn ze!

Verscheidene Edingse verenigingen of ondernemingen hebben zich ook geworpen op de sensibilisering rond nul afval. Dit is bijvoorbeeld het geval voor het Centre d’Initiation à l’Environnement (CIE – https://cieenghien.wordpress.com/) of de “Consomm’acteurs” van Edingen (https://www.facebook.com/groups/1701874710106542). U kunt bijvoorbeeld ook met uw eigen containers naar bepaalde slagerijen of kruidenierswinkels in het centrum gaan of naar Jean-Michel Rozier, een tuinbouwer in Lettelingen.

Ambassadeurs van de netheid

Als de netheid van onze stad u nauw aan het hart ligt, kan u zich ook opgeven bij het Waalse Gewest als ambassadeur van de netheid. Je kiest de ene of de andere straat, het ene of het andere pad dat je regelmatig gebruikt en dat je af en toe wil onderhouden. U registreert zich op de site en ontvangt een kit waarmee u het afval kunt ophalen wanneer u er passeert. De milieudienst van de gemeente ondersteunt dit initiatief. Net als enkele Ecolo-leden van Edingen (Guy Devriese, Pascal Hillewaert, Christophe Medaets, Philip DeVleminck) die al de stap hebben genomen en officieel ambassadeurs van de netheid in Edingen zijn geworden.