De blauwe zone zal zich uitstrekken tot het hele centrum van Edingen en de wijken rond het station. Een proactieve keuze om parkeermoeilijkheden in Edingen aan te pakken en de enige effectieve manier om de NMBS onder druk te zetten.

De informatie werd breed verspreid door de pers en sociale media. Een gedetailleerde kaart en technische details zijn beschikbaar op de website van de stad Edingen. Laten we terugkomen op de politieke keuzes en motieven.
Het besluit tot verlenging van de blauwe zone is in december met unanimiteit van stemmen genomen door de gemeenteraad. De Edingenaars (van het centrum, Mark en Lettelingen) en de mensen die in Edingen werken zullen niet worden gestraft omdat ze zich allemaal een bewonerspas of parkeerkaart zullen kunnen aanschaffen die hen zal toelaten te parkeren voor een onbeperkte periode zonder de parkeerschijf te leggen. Ongeveer 50% van de pendelaars uit andere gemeenten zal alternatieve oplossingen moeten zoeken, aangezien de resterende plaatsen beperkt zullen blijven tot de NMBS-parking.

We zijn niet trots op deze beslissing die genomen werd na de inertie van de NMBS, die geen oplossing voorstelt om tegemoet te komen aan de vele pendelaars die naar Edingen getrokken worden door een uitzonderlijk treinaanbod (sinds december zijn er nu vijf treinen per uur die de hele dag van en naar Brussel rijden!)

Maar de verzadiging van de parkeermogelijkheiden in de binnenstad is onhoudbaar geworden. Zelfs in jet Kleine Park is er geen parkeerplaats meer vrij. Bedrijven lijden onder de gevolgen van het feit dat pendelaars nu de voor hun klanten gereserveerde plaatsen in beslag nemen en de bewoners overweldigd worden door het respectloze gedrag van sommige pendelaars, die bijzonder gestresseerd zijn als ze geen plaats vinden om hun voertuigen te parkeren.

De dialoog met de NMBS wordt niet verbroken. Op 19 januari was een vergadering gepland om het probleem en de oplossingen die werden aanbevolen sinds 2008, toen een mobiliteitsstudie deze netelige kwestie had onderzocht en aanbevelingen had gedaan waarvan de NMBS op dat moment al op de hoogte was, opnieuw uit te leggen.

De agenten van de NMBS lijden onder de bezuinigingen die de federale regering in haar begroting heeft doorgevoerd (3 miljard minder). Hun investeringscapaciteit wordt derhalve verminderd. Het meerlaagse parkeergarageproject op de Steenweg naar Asse is echter nog niet opgegeven. Het maakt deel uit van een investeringsprogramma 2020-2024. De burgemeester herinnerde hen aan de aanbevelingen van de stad, namelijk het creëren van een stopplaats met ruime parkeergelegenheid tussen Edingen en Halle. Na de vergadering van 19 januari deelde de NMBS de Stad mee dat zij een studie startte over de heropening van een halteplaats in Saintes, een veel goedkopere oplossing dan de parkeergarage….

http://www.enghien-edingen.be/fr/actualites/extension-de-la-zone-bleue-2013-un-nouveau-plan-de-stationnement?searchterm=zone+blauwblauw