De blauwe zone zal zich uitstrekken tot het hele centrum van Edingen en de wijken rond het station. Een proactieve keuze om parkeermoeilijkheden in Edingen aan te pakken en de enige effectieve manier om de NMBS onder druk te zetten.
De informatie werd breed verspreid door de pers en sociale media. Een gedetailleerde kaart en technische details zijn beschikbaar op de website van de stad Edingen. Laten we terugkomen op de politieke keuzes en motieven.
Het besluit tot verlenging van de blauwe zone is in december met unanimiteit van stemmen genomen door de gemeenteraad. De Edingenaars (van het centrum, Mark en Lettelingen) en de mensen die in Edingen werken zullen niet worden gestraft omdat ze zich allemaal een bewonerspas of parkeerkaart zullen kunnen aanschaffen die hen zal toelaten te parkeren voor een onbeperkte periode zonder de parkeerschijf te leggen. Ongeveer 50% van de pendelaars uit andere gemeenten zal alternatieve oplossingen moeten zoeken, aangezien de resterende plaatsen beperkt zullen blijven tot de NMBS-parking.
We zijn niet trots op deze beslissing die genomen werd na de inertie van de NMBS, die geen oplossing voorstelt om tegemoet te komen aan de vele pendelaars die naar Edingen getrokken worden door een uitzonderlijk treinaanbod (sinds december zijn er nu vijf treinen per uur die de hele dag van en naar Brussel rijden!)
Maar de verzadiging van de parkeermogelijkheiden in de binnenstad is onhoudbaar geworden. Zelfs in jet Kleine Park is er geen parkeerplaats meer vrij. Bedrijven lijden onder de gevolgen van het feit dat pendelaars nu de voor hun klanten gereserveerde plaatsen in beslag nemen en de bewoners overweldigd worden door het respectloze gedrag van sommige pendelaars, die bijzonder gestresseerd zijn als ze geen plaats vinden om hun voertuigen te parkeren.
De dialoog met de NMBS wordt niet verbroken. Op 19 januari was een vergadering gepland om het probleem en de oplossingen die werden aanbevolen sinds 2008, toen een mobiliteitsstudie deze netelige kwestie had onderzocht en aanbevelingen had gedaan waarvan de NMBS op dat moment al op de hoogte was, opnieuw uit te leggen.
De agenten van de NMBS lijden onder de bezuinigingen die de federale regering in haar begroting heeft doorgevoerd (3 miljard minder). Hun investeringscapaciteit wordt derhalve verminderd. Het meerlaagse parkeergarageproject op de Steenweg naar Asse is echter nog niet opgegeven. Het maakt deel uit van een investeringsprogramma 2020-2024. De burgemeester herinnerde hen aan de aanbevelingen van de stad, namelijk het creëren van een stopplaats met ruime parkeergelegenheid tussen Edingen en Halle. Na de vergadering van 19 januari deelde de NMBS de Stad mee dat zij een studie startte over de heropening van een halteplaats in Saintes, een veel goedkopere oplossing dan de parkeergarage….
http://www.enghien-edingen.be/fr/actualites/extension-de-la-zone-bleue-2013-un-nouveau-plan-de-stationnement?searchterm=zone+blauwblauw
et qu’en est il des espaces réservés aux handicapés?
il est quasi impossible de trouver un emplacement pour handicapés près de la gare d’Enghien vers 09h30 ou plus tard tous occupés par des vrais ou faux handicapés.
Bonjour,
Jusqu’ici, nous n’avions pas encore été interpellés par rapport à un manque de places de stationnement PMR autour de la gare. Nous demanderons aux gardiens de la paix de vérifier si ces emplacements sont en effet saturés et nous entamerons les démarches pour en ajouter si nécessaire.
J’habite à la rue du Doyen depuis plus de 20 ans, je n’ai même plus une seule place pour stationner dans la rue. Un désastre, ce sont les voitures des rues avoisinantes qui occupent la plupart des emplacements et là on nous demande de payer pour un service que l’on a plus ! où allons nous?
L’augmentation du nombre de véhicules dans les rues d’Enghien n’est pas dû aux autorités communales… Partout en Belgique et dans le monde, il y a de plus en plus de voitures en circulation. La rue du Doyen et les autres rues d’Enghien n’ont cependant pas changé et ne peuvent pas accueillir plus de véhicules qu’auparavant. La Ville d’Enghien est une toute petite ville qui date du Moyen-Age. Ses rues sont étroites. De plus, Enghien est coincée entre la Flandre toute proche et son parc. Il y a donc peu de solutions pour créer du nouveau parking.
La solution choisie ici, c’est de mettre tout le centre-ville en zone bleue afin de chasser les navetteurs qui prennent le cente-ville pour le parking de la gare. Nous devrions ainsi récupérer de nombreuses places.
Dans beaucoup de commune, le parking est payant. A Enghien, il reste gratuit. Les cartes de riverains sont payantes dans toutes les communes et souvent à un tarif plus élevé que 15€. Si vous travaillez en-dehors d’Enghien, vous n’êtes toutefois pas obligée de l’acheter car la zone bleue ne fonctionne qu’en journée et pas le week-end. Vous pouvez aussi utiliser votre disque pour stationner pendant une période de 4h.
Si vous avez d’autres questions par rapport à la zone bleue, vous pouvez appeler le service mobilité (02/397.14.40) ou prendre rendez-vous avec M. le Bourgmestre (02/397.14.11)
etant une habitante de la chaussée d’asse, cela apporte déjà une solutions pour le parking le long de la chausssée mais une question!!! qui va contrôler tout çà….? vous penser que les navetteurs vont respecter ceci?
Les gardiens de la paix contrôlent déjà les zones bleues existantes. L’extension de zone fera aussi partie de leur mission.