Droom van Edingen en ontwerp onze stad voor 2025

Over een jaar zullen de gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden. Als bepaalde partijen zichzelf soms zoeken of verdelen, dan is het van de kant van ECOLO Edingen duidelijk: samen met de Edingenaars de gemeente bouwen waarvan men droomt, die waar het goed is om te wonen en waar iedereen zich thuis voelt, ongeacht zijn of haar loopbaan.

Voor ECOLO is het essentieel om een visie voor Edingen voor te stellen, een gedragslijn die aangeeft in welke richting de gemeente zich de komende jaren zal engageren. Het ECOLO-team, dat sinds 2012 bestaat, blijft de belangrijkste doelstellingen nastreven: het versterken van de gezelligheid en aantrekkelijkheid van onze gemeente, het opzetten van participatieve processen, het verbeteren van de levenskwaliteit van de inwoners en het beschermen van ons milieu. Voor Edingen liggen echter nieuwe uitdagingen in het verschiet.

De verschillende activiteiten die in de stad, in het park en in de wijken zijn opgezet hebben onze stad tot een levendige plek gemaakt waar mensen elkaar vaak ontmoeten om te vieren. De grote gebeurtenissen van de afgelopen jaren, die in de pers veelvuldig zijn gemeld, hebben ook bijgedragen aan de reputatie van onze gemeente.  Nu moet het publiek, aangetrokken door deze activiteiten en het bijzondere erfgoed in de stad en het park, het toerisme en de handel in onze kern van het centrum stimuleren. ECOLO is ervan overtuigd dat het concept “Park-Stad” de juiste weg is om de lokale economische activiteit te ontwikkelen.

Voor ECOLO vereist een kwaliteitsvol beleid ook participatieve processen waarin iedereen betrokken kan worden bij keuzes (deelnemende democratie) en acties (verbintenissen van burgers). ECOLO zet zich daarom in om het ingezette beleid op het gebied van burgerparticipatie (werken met buurtcomités, participatieve begroting) en participatiedemocratie (burgerpanels) voort te zetten en te intensiveren.

Dromen van uw stad met de Edingenaars

Als de participatie van de inwoners na de verkiezingen voor ECOLO essentieel is, dan is het net zo belangrijk om een project voor onze stad op te zetten. Daarom heeft ECOLO ervoor gekozen om voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen een lijst van de burgemeester voor te stellen. Hoewel ECOLO Edingen een sterke en samenhangende groep heeft die beschikbaar is om in 2018 een milieutechnisch project uit te voeren, heeft de lokale afdeling besloten slechts twee mensen voor te dragen, één man, één vrouw, op de drieëntwintig mensen die de lijst zullen vormen: Olivier Saint-Amand en Bénédicte Linard. Net als in 2012 wordt een grote ruimte gelaten aan Edingenaars die zich willen inzetten voor de uitvoering van het project.