De stad Edingen heeft net een deeltijdse kunstenaar aangeworven. Deze ongewone beslissing voor een gemeente wordt echter verklaard door twee zeer concrete projecten….

Ten eerste wil de stad Edingen een grote stedelijke show organiseren om het lokale erfgoed in de verf te zetten. Hierbij wordt gerekend op de deelname van vele lokale actoren. De organisatie van deze show zal worden toevertrouwd aan Xavier Parmentier, een kunstenaar die de stad Edingen bijzonder goed kent en veel middelen heeft om dit project tot een succes te maken zoals de shows “Si Edingen m’était conté” die de Edingenaars trots maakten in de jaren negentig. In eerste instantie zullen er contacten worden gelegd met het Cultureel Centrum en alle lokale verenigingen die aan dit project willen deelnemen. Dan zal het team iets meer dan een jaar de tijd hebben om een script te ontwikkelen, aan de enscenering te werken, de kostuums en sets te ontwerpen en de show te repeteren die zal plaatsvinden op de straten van het centrum. Een prachtig avontuur dat zich aanmeldt!

Bovendien rechtvaardigt het steeds toenemende aantal bezoekers van onze stad en ons park een toenemende inspanning om hen te verwelkomen. Enerzijds verdienen culturele en toeristische sites een betere promotie. Anderzijds moet de bevordering en signalering van evenementen worden versterkt. Ook hier zal de rol en bijdrage van een kunstenaar bijzonder waardevol zijn als Edingen een stadje wil worden dat steeds meer bezoekers aantrekt om zijn bedrijven en lokale economie te doen draaien.

De toegevoegde waarde van deze kunstenaar heeft u al kunnen zien tijdens twee recente gebeurtenissen: de tentoonstelling van keramiek en glas in de Zaal der Acacia’s evenals de tentoonstelling gewijd aan tapijten uit Edingen, sierstukken uit ons patrimonium die soms beperkt gekend zijn, maar niettemin wereldberoemd. De organisatie van deze twee evenementen was van opmerkelijke kwaliteit. Het werd ondertekend “Xavier Parmentier”.