Mobiliteitsweek: Edingen neemt deel!

De Europese mobiliteitsweek vond plaats van 16 tot en met 22 september 2017, in het teken van groene, intelligente en gedeelde mobiliteit. Net als in heel Europa heeft de stad Edingen de gelegenheid aangegrepen om een actie te organiseren: een 15 km lange fietstocht met fietsers, jong en oud, op Waalse wegen en onder een stralende zon. De excursie eindigde in gezelligheid, rond een vriendschappelijk glas en een stuk taart in Nautisport.

Rond 14.00 uur verzamelden zich een vijftigtal fietsers, met goed ingevette kuiten en glimmende strijdrossen, bij de hoofdingang van het Park van Edingen. Na enkele bemoedigende woorden van burgemeester Olivier Saint Amand en het wijze en welwillende advies van Guy Devriese, schepen verantwoordelijk voor de mobiliteit, gingen de Edingenaars op weg voor een wandeling van 15 km door de mooie landwegen aan onze gemeente.

Er was iets voor alle leeftijden – de jongste deelneemster was negen maanden oud en was op haar gemak in haar reiswieg, getrokken door de sportieve papa – en alle niveaus; de snelsten openden de weg en pauzes werden regelmatig geregeld om het peloton opnieuw bij elkaar te laten komen. De leden van wielerclub Bol d’ Air zorgden voor de veiligheid van iedereen door elk kruispunt te beveiligen. Iedereen was dus welkom, ongeacht hun niveau.

Na deze mooie inspanning konden de deelnemers zich ontspannen en de verbroedering verderzetten in de taverne van Nautisport, rond een glas en een stuk taart aangeboden door de gemeente.

Nu ze (her)ontdekt hebben hoe prettig het fietsen is in onze prachtige stad en de omliggende dorpen, is het duidelijk dat de deelnemers en deelneemsters niet langer zullen aarzelen om hun fiets regelmatig te gebruiken voor lokale verplaatsingen, het hele jaar door.

Tot ziens volgend jaar voor een nieuwe fietstocht!