Edingen, fair trade gemeente!

Op 24 september 2017 kreeg Edingen het label “Fair Trade Gemeente”, een kwaliteitslabel dat de bereidheid van onze stad beloont om producenten, zowel dichtbij als veraf, een fatsoenlijk inkomen en waardige leefomstandigheden te bieden.

Begin 2017 werd Bénédicte Linard, de Schepen van Gelijke Kansen, benaderd door Oxfam solidariteit, dat aan het hoofd staat van de Belgische campagne “fair trade gemeentes “. Stukje bij beetje, na goedkeuring van het college van schepenen en daarna van de gemeenteraad om aan het avontuur deel te nemen, werd een stuurgroep opgericht. Hierin lokale ambachtslieden en producenten, handelaars, politici.

Samenstelling en opdracht van de stuurgroep

Naast Schepen Bénédicte Linard en gemeenteraadslid Francis De Hertog is het comité samengesteld uit: Nathalie en Donat Sham uit de zaak Case Bois chéri, Véronique Cattelain, koekjesontwerper bij Ki Crok Craq, Jean-Michel Rosier groenten- en fruitboer in Lettelingen, David Baudrez, coördinator van de Ruche qui dit oui in Mark, Danielle Muller, Catherine Neuray, Marie-Françoise Carlier et Philippe Lodomez, vrijwilligers bij Oxfam evenals Jean-Christophe Auvertin, verantwoordelijke van het ADL (Agence de Développement local) van Edingen.

Samen moesten ze een inventaris opmaken van de eerlijke handelspraktijken die in de gemeente bestonden om te achterhalen welke winkels, verenigingen, bedrijven en scholen fair trade producten aanboden. Bovendien heeft de gemeentelijke overheid haar consumptiegewoonten gewijzigd en koopt zij nu alleen nog fair trade koffie en fruitsappen, of deze afkomstig van producenten in de regio.

Tot slot is een belangrijk deel van de aandacht van de gemeente gericht op het ondersteunen van onze lokale producenten en ambachtslieden.

Dit label is een kans voor Edingen om te streven naar een betere kwaliteit van leven voor producenten uit binnen- en buitenland. Om een producent in staat te stellen een fatsoenlijk inkomen te verdienen aan zijn of haar baan, moet hem of haar fatsoenlijke werkomstandigheden geboden worden in termen van loon en uren. Het gaat ook om het bevorderen van gezonde producten die het milieu en de gezondheid beschermen en daarmee ook de toekomstige generaties.

Laten we niet vergeten dat we allemaal enorme macht hebben: die van de consumenten! Op onze schaal hebben we allemaal de macht om dingen te veranderen!

De partners

Naast de leden van de stuurgroep zijn er nog andere partners die zich hebben ingezet voor het gebruik en de promotie van fair trade producten:

Autrement, biologische en lokale kruidenierswinkels
Les Délices du Parc, restaurant
Baudoux bvba, verzekeringsmakelaarsbedrijf
The Mug Enghien bvba, ruimtes voor coworking
Vandevelde & co bvba, accountants- en belastingadviseurskantoor
Lasemo vzw, Festival LaSemo
Nautisport, gemeentelijk sportcentrum van Edingen